Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden visar Rådhuset i Umeå, där Morgonpasset vanligtvis arrangeras.

Samarbete i Umeås kreativa näringar

DIY står för ”Do it yourself” – med andra ord: Gör det själv. DIY-andan lyfts ofta fram när det talas om Umeås kreativa näringar, men det handlar snarare om Gör det tillsammans. Några av de kreatörer och företagare som sätter Umeå på kartan medverkade vid Morgonpasset den 3 maj.

Inledde gjorde Elias och Kostas från UF-företaget Bean to cup, vars affärsidé är att leverera ekologiskt kaffe till främst föreningar och företag, ofta i kombination med att också leverera pengar till goda ändamål. I framtidsplanerna ingår att bilda ett aktiebolag för att ta verksamheten till nästa nivå.

Sedan följde Marlene Johansson, vd vid inkubatorn Uminova eXpression. Den startade 2014 i Sliperiet på Konstnärligt campus och finansieras till 75 procent av Umeå universitet och 25 procent av Umeå kommun.

– Här finns alla möjligheter till digital produktion, med bland annat 3D-skrivare och textilutveckling.

Stora tillväxtmöjligheter

De kulturella och kreativa näringarna är många. Här återfinns alltifrån arkitektur till spel och däremellan bland annat gastronomi och marknadskommunikation.

Marlene Johansson berättade att näringarna står för 12 procent av EU:s samlade BNP.

– Några kännetecken är att branschen klarade sig bra genom den senaste finanskrisen, den domineras av mindre företag och man samarbetar.

Med digitaliseringen följer stora tillväxtmöjligheter, och man kan göra det själv utan att vara beroende av de stora bolagen.

Umeå som testplattform

I Sverige står branschen för 3,1 procent av BNP. 55 procent av medarbetarna är kvinnor, 20 procent har utländsk bakgrund och varuexporten uppgick 2015 till drygt 20,5 mdkr.

Sedan starten har ett 50-tal företag startats och utvecklats i eXpression. Marlene Johansson nämnde illustratören Jessika Eriksson, som blev Årets unga företagare vid Umeågalan, och nätkonstnären Johanna Forsberg.

– Något av det vi gjort är att ha kopplat ihop unga designers med lokala producenter.

För framtiden kan nämnas att flera stora företag ser Umeå som en plattform för att testa nya butikskoncept.

”Starka tillsammans”

Samuel Isaksson, jurist i grunden och numera med i kreatörskollektivet Random Bastards och affärsutvecklare hos Uminova eXpression, delade med sig av sina tankar kring affärsmodeller och hur lokala kreatörer arbetar och samverkar i praktiken. Han berättade att han får frågan: ”Vad är Random Bastards?”.

– Ett enkelt svar är ett kreativt kollektiv med skate, musik, merchandise och annat. Man skulle kunna svara ett varumärke, men en byråkrat som jag säger att det är en plattform.

Många i kollektivet deltar i många projekt.

– Artister får vara artister och byråkrater får vara byråkrater, och vi är starka tillsammans.

Historier värda att berätta

Random Bastards har gjort över 100 digitala musiksläpp. Samma dag som Morgonpasset hölls, uppmärksammades kollektivet och hip-hop i Umeå på ett uppslag i DN.

– Hip-hop har varit ett storstadsfenomen, men det finns också historier från norr att berätta. I dag har vi fem miljoner strömningar och 500 000 lyssnare i månaden. Vi kan påverka i och från Umeå. För Random Bastards har e-handel varit en nyckel, men vi har även gjort pop-ups.

Samuel Isaksson tycker att DIY är ett problematiskt begrepp, och att ”Do it together” egentligen är ett bättre uttryck. Han avslutade dock med att särskilt lyfta fram ”creative genius” Marc Strömberg.

Sveriges största bröllopsblogg

Kristina Grahn, designer och sömmerska, och Zanna Metzer driver tillsammans Sisters in Law, en av Sveriges största bröllopsbloggar, som bildades i höstas.

– Som med sociala medier i stort, är det inget om man inte kan utveckla samarbeten och goda relationer, sade Kristina vid Morgonpasset.
Sisters in Law är Sveriges största bröllopsblogg, med 14 000 unika besökare varje månad.

– Vi är personliga och har gärna med vildvuxna buketter, hatt, väst, kängor; det som är oväntat. Det har blivit lite creddigt för fotografer att synas på vår blogg, och det är vi glada för.

Handsydda flugor

Som en förlängning av bloggen har Sisters in Law startat ett magasin.

– Det är så mycket som försvinner i det digitala flödet, och så vill man gärna ha något att bläddra i. Magasinet, som bland annat innehåller trender, historier och reportage, säljs både i England och Stockholm och marknaden kan komma att utökas.

En het produkt är handsydda flugor under varumärket Metzerverket, som pryder många halsar på fotografier.

– Vi ska öppna en pop-up för Metzerverket i Stockholm, och under två månader i sommar har vi en pop-up på Regeringsgatan med mäktiga klänningar och annat som är cool och kaxigt.

Byggde en tältbastu

Hettan minskade inte när Per Enoksson, konstnär och grundare av Hikki, berättade om företagets unika vedeldade badkar. De uppmärksammades stort vid en designmässa i Milano nyligen, och nästa anhalt på framgångsresan är Tokyo.
Per är bördig från Tärnaby. Under den tid han tillbringat i stugan i väglöst land, med begränsade resurser för tvagning, föddes idén om att skapa en bastuliknande byggnad. Det ledde till en enkel tältbastu.

– Den fungerade väldigt bra, så den gamla företagstanken började väckas till liv igen.

Livsstilskoncept

Ambitionen är att skapa ett livsstilskoncept, som är konstnärligt och inbjudande. Den första produkten var badkaret Bohemen, och en annan Sotiga grytan, som liknar ett emaljbadkar.

Per Enoksson har också skapat ugnen Faster Greta.

– Det är en hyllning. Hon bakade världens godaste tunnbröd.

– Vad vill vi med det här varumärket är att gå tillbaka till rötterna. Produkterna ska också vara hållbara, de ska kunna ärvas, och så ska man få en härlig naturupplevelse.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag