Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden visar Rådhuset i Umeå.

Umeå en innovativ idrottsstad

Ett projekt med målet att göra Umeå till landets första ”rörelserika” samhälle, och sportkläder i funktionsmaterial som hittat ända till Asien. Det var något av innehållet vid Morgonpasset den 1 mars, då temat var Umeå – idrottens innovationer.

Inledde gjorde Anders Rindevall från Sportup North. Det är ett EU-finansierat regionalt projekt, som ska stärka sportnäringen. Fokus ligger på små och medelstora företag. Sportup North kan bland annat bidra med kontaktnät, kompetens, finansiering, affärsrådgivning och utveckling samt hjälp med att utveckla prototyper.

– Stödet vi ger utgår alltid från ett specifikt behov hos ett företag, till exempel deltagande vid en mässa. När det gäller finansiering kan vi ta hela kostnaden om det går att härleda till något av våra projektmål.

Upptäckte en nisch

Nästa föredragshållare var Oskar Riby, en av två delägare till Rivia Sports. Företaget tar fram ”active wear”, framför allt för tjejer. Den andra delägaren är Rivia Oliveira, som föddes i Amazonas men flyttade till Sverige. Hon började spela beachvolley och ville kombinera det med studier, och då var Umeå det enda alternativet.

– Hon upptäckte att det saknades färgstarka kläder i funktionsmaterial och bestämde sig för att satsa på det. Vi fick kontakt i samma veva som hon startade.

Första kollektionen släpptes 2014 och 2016 hände stora saker. Stadium hörde av sig i sökandet efter svenska företag, och snart återfanns Rivia Sports intill Zlatans kläder.

Japanlansering

Med genomslaget har det blivit normalt att återförsäljarna kontaktar företaget och inte tvärtom. Rivia Sports har uppmärksammats flitigt i media, och företagets satsning på kvalitetsprodukter har lett till nomineringar för Årets marknadsförare på Umeågalan och utmärkelsen Gear of the year.

– I januari var vi på en mässa i Los Angeles, och ett resultat är att vi just nu lanserar i Japan. Dessutom har vi återförsäljare i flera europeiska länder.

Några aktörer som stöttat Rivia Sports från starten är Almi, Umeå kommun och Region Västerbotten. Oskar Riby avslutade med att blicka framåt:

– Planen är att växa 100 procent per år de kommande fyra åren.

Rörelserikedom

Morgonpassningen gick till Tom Englén, Rådet för rörelserikedom och projektledare för Change the game. Det startades 2014 på initiativ från Balticgruppen för att få fler barn och unga i rörelse. Nästa steg är det Sverigeunika EMÅ-projektet.

– Utmaningen är att både unga killar och unga tjejer inte rör på sig tillräckligt. Frågan är hur vi ska få bot på fysisk inaktivitet.

Projektet bedrivs i samarbete Dr Dean Kriellaars, Kanada, som är en av världens ledande experter inom ”physical literacy”, vilket kan översättas med ”rörelserikedom”.

Rörligt Morgonpass

Kriellaars medverkade via film, där han konstaterade att uppmaningen ”Aktivera dig!” inte räcker långt. I stället måste man skapa kompetens, självförtroende och motivation hos målgruppen. Det gäller att skapa en miljö där man rör sig och samtidigt har roligt.

Deltagarna vid Morgonpasset fick prova på just detta genom att knyckla ihop ett papper och kasta till varandra. Först två och två, sedan fyra och fyra. Efter ett tag gällde det att kombinera kastet med att lyfta på ett ben eller snurra runt. Det blev lika många skratt som missar.

– Ni misslyckades ofta, ändå hade ni roligt och ingen kände sig obekväm, sammanfattade Englén.

Tre stadsdelar

Nästa steg på vägen till att göra Umeå till Sveriges första rörelserika samhälle är att utbilda idrottsledare och pedagoger i aktiviteter på ett nytt sätt. Det hela börjar med stadsdelarna Ersboda, Mariehem och Ålidhem, vilket förklarar namnet EMÅ-projektet.

– Jag tror och hoppas att rörelserikedom på flera sätt kan hjälpa Umeå att bli lite rikare.

Mer information:

Affärsliv24 sänder från Morgonpasset och gör det också möjligt för dig att titta i efterhand.

Se Morgonpasset i sin helhet.

Se intervju med Per Berggren, Ramirent.

Se intervju med Tom Englén, projektledare Change the game.

 

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag