UF-företagare tar plats i centrum

Den 17 mars anordnas årets mässa för Västerbottens UF-företagare. I år håller mässan för första gången till i Umeå centrum med utställare i MVG och Utopia. UF-företagare och lärare från hela länet finns representerade.

- Det är första året vi har mässan i centrum och det är fantastiskt roligt att ge ungdomarna den möjligheten. Jag tror att unga personer med nya idéer är ett sätt för stadskärnan att fortsätta utvecklas på ett positivt sätt säger projektledare Julia Forsberg, Ung Företagsamhet.

Mässan Entreprenörskap på riktigt är höjdpunkten för många av alla de gymnasieelever som varje läsår startar och driver UF-företag. De driver sina UF-företag på ordinarie gymnasiekurser, ofta kursen entreprenörskap.

122 UF-företag från Västerbotten ställer ut och säljer varor och tjänster. På plats finns 380 kreativa ungdomar och framtidens företagare och entreprenöriella medarbetare. På UF-mässan kan du hitta företag som säljer: kokböcker, glaserade popcorn, träningsredskap, barnböcker, kläder, adaptrar, smycken med mera.

- Det känns fantastiskt att vi får förgylla city med denna kreativitet och energi. Jag hoppas att många tar möjligheten att uppleva detta härliga event och att få träffa framtidens entreprenörer. säger regionchef Frida Stighäll, Ung Företagsamhet.

Förutom att ställa ut och sälja sina produkter är det också många UF-elever som tävlar i de olika tävlingarna. UF-företagen kan totalt tävla i 12 tävlingar där priset i vissa fall är pengar och i andra fall biljetter till Svenska Mästerskapen i Ung Företagsamhet som hålls i Älvsjö i Stockholm den 16–17 maj. På SM ställer de bästa UF-företagen från Sveriges alla 24 regioner ut. Kategorierna är allt från Årets vara till Årets UF-företag och Årets säljare. De regionala vinnarna utses under lördag kväll på Norrlandsoperan.

Öppettider

Lördag 10-17 på MVG och Utopia

Prisutdelning på Norrlandsoperan 18.00–19.30

Om UF-företagande

Genom processutbildningen UF-företagande får ungdomar driva egna företag, så kallade UF-företag. UF-företagen bygger på ungdomars egna affärsidéer och de erbjuder verkliga varor och tjänster. Under ett läsår går ungdomarna igenom ett företags livscykel, från start av UF-företaget till dess avveckling. I år driver nästan 30 000 ungdomar 9 300 UF-företag runt om i Sverige.

För mer information, kontakta:

Frida Stighäll
regionchef